Vanliga frågor & svar gällande semesterplanering för era anställda

Sommar och sol med efterlängtad semester börjar närma sig. Inför att era anställda går på semester finns det en del att tänka på som arbetsgivare, så planera i god tid för nöjda anställda och en välmående verksamhet under semestertiden. Nedan tipsar vi om viktiga saker att tänka på som arbetsgivare.

Hur ska semestern förläggas?

Anställda har rätt att ta ut 4 sammanhängande veckor under juni-augusti. När denna ledighet skall förläggas är bra att diskutera men kommer ni inte överens är det arbetsgivarens ansvar att förlägga semester. Det är även arbetsgivarens ansvar att se till så den anställde tar ut sina 20 dagar per år man har rätt till. Detta avser intjänad semester, man kan alltså inte kräva att nyanställda skall ta ut obetald semester.

Hur länge får en spara sina semesterdagar?

Semesterdagar som en anställd har kvar som överstiger 20 dagar får sparas upp till 5 år efter året de sparades. Därför är det viktigt att se till att dessa 20 dagar tas ut varje år så det inte blir oklarheter kring sparade dagar och semesterskulden växer.

Hur går det till om en anställd blir sjuk under semestern?

Skulle en anställd bli sjuk under sin semester kan den anställde avbryta semestern för att då vara sjuk istället. Då måste den anställde meddela arbetsgivaren direkt när det inträffar och förutsättningarna är att sjukfrånvaron är semesterlönegrundande och det tas ut i heldag.

Hur fungerar det gällande föräldraledighet i samband med semester?

Skulle en anställd vilja ansöka om föräldraledighet i samband med sommaren så skall detta göras 2 månader innan ledigheten inträffar. Man får under ett år ansöka om tre föräldralediga perioder.

Se till att era anställda verkligen får ledighet under semestern

Det är viktigt att de anställda får den återhämtning de behöver och kan stänga av jobbet under sin ledighet. Detta kräver att ni som arbetsgivare planerar i god tid så de resurser som krävs alltid finns på plats och stöttar de som är lediga.